سازمان ملل: حکومت اسلامی ایران دستور کشتن رفیق حریری را داده است
برگردان: فرامرز دادرس برگردان: فرامرز دادرس

کنت تیمرمن، نیوز مکس

در گزارشی که تا چند هفته دیگر از سوی گروه تحقیق سازمان ملل در باره ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان انتشار خواهد یافت، حکومت اسلامی و رهبر آن آیت الله خامنه ای مسئول قتل رفیق حریری شناخته خواهند شد.

منابع نزدیک به گروه تحقیق به نیوز مکس گفته اند که دادگاه ویژه سازمان ملل در باره  لبنان، آیت الله خامنه ای رهبر حکومت اسلامی را متهم به صدور دستور قتل رفیق حریری می کند، مدارک نشان میدهند که این قتل توسط سپاه قدس، نیروی برون مرزی سپاه پاسداران و با همکاری متحدش حزب الله لبنان انجام شده است.

منابع نزدیک به گروه تحقیق می گویند؛ عماد مغنیه رهبر نظامی حزب الله لبنان دستور قتل حریری را از قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس در یافت کرده است، مغنیه و برادرش مصطفی بدرالدین، گروه ترور را سازمان دادند.

به نظر مقامات حکومت اسلامی، حریری ماًمورعربستان سعودی بوده است. پیش بینی شده بود که با کشته شدن حریری  راه بدست گرفتن کنترل حزب الله لبنان هموار خواهد شد.

به گفته منابع نزدیک به گروه تحقیق، بشارالاسد رئیس جمهور سوریه و برادرش آصف شوکت، رئیس سازمان اطلاعات سوریه نیز در این توطئه نقش داشته اند.

اکنون که دادگاه بررسی سازمان ملل در باره نقش ایران و حزب الله به مراحل پایانی خود نزدیک می شود رهبران حزب الله لبنان تهدید کردند ساختمان های مهم دولتی را اشغال خواهند کرد و جنگ تازه ای علیه اسرائیل به راه خواهند انداخت.

شیخ حسن نصرالله در سخنرانی آتشین خود در یازدهم نوامبر سال جاری تهدید کرد « جنگجویانش دست کسانی را که بخواهند اقدامی علیه حزب الله بکنند قطع خواهد کرد... او افزود؛ ما منتظر روزی هستیم که حکم نهایی صادر شود ، ما آماده جنگ اسرائیل علیه لبنان و به دست آوردن یک پیروزی تازه می باشیم...کسانی که خیال می کنند ما را از یک جنگ دیگر با اسرائیل می توانند بترسانند در اشتباه هستند، بر عکس کسانی که سخن از جنگ می گویند، یک جنگ دیگر برای ما تهدید نیست ودستاوردهای خوبی دارد».

نصرالله به تازگی دستور داده است که افسر مسئول ارتباط حزب الله در تهران، به لبنان باز گردد، این افسر حزب الله به فرماندهی عملیات نظامی جنوب لبنان در طول مرز با اسرائیل منصوب شده است.

به نوشته سایت اسرائیلی " دب کفیل " انتصاب هاشم صفی الدین، فرمانده جدید نظامی، نشانه نگرانی بیشتر از اوضاع است. ایران و حزب الله  در پی آغاز جنگ دیگری با اسرائیل می باشند.

در میانه ماه اکتبر، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به لبنان سفر کرد و از نیروهای حزب الله در مرز اسرائیل دیدن کرد، جایی که جمعیتی انبوه عکس های او و آیت الله خمینی را بالا برده بودند.

حزب الله و متحدانش می کوشند حکومت لبنان را قانع کنند که نتیجه حکم دادگاه سازمان ملل را حتی پیش از آن که این حکم منتشر شود به رسمیت نشناسند.

تونی نیسی، رهبر مسیحیان لبنان به نیوز مکس گفت : « اوضاع بشدت نا آرام است، ما شنیدیم که وزاری دولت لبنان در بیروت می گویند اگر بهای حقیقت، جنگ داخلی است بنابراین ما به دنبال حقیقت نیستیم».

حریری در انفجار لیموزین ضد گلوله اش در نزدیکی هتل سن جورج کشته شد، به همراه حریری هشت محافظ او و چهارده عابر نیز کشته شدند. این قتل باعث بوجود آمدن جنبش مردمی " انقلاب سدر " شد، تظاهرات عظیم مردمی نیرو های اشغالگر سوریه را وادار به ترک لبنان کرد. 

ترور حریری هم چنین باعث بوجود آمدن دادگاه ویژه سازمان ملل  برای لبنان شد... در آغاز  " دتلو مهلیس " یک قاضی آلمانی ریاست دادگاه را به عهده داشت. گزارش تکان دهنده  قاضی " مهلیس  " در اکتبر سال 2005 میلادی، سوریه را به دست داشتن در قتل حریری متهم کرد، در این گزارش افشا شد که شش ماه پیش از ترور حریری، بشار الاسد رئیس جمهور سوریه در دفتر کارش حریری را تهدید کرده بود که « لبنان را بر سرش خراب خواهد کرد» دادگاه دستور بازداشت چهار ژنرال لبنانی را صادر کرد که در این توطئه دست داشتند. قاضی " مهلیس"  پس از این گزارش استعفاء داد و دادگاه در نطفه خفه شد، ولی در فوریه 2008 یک افسر جوان اطلاعاتی لبنان اخبار تازه ای مبنی بر دست داشتن مسئولین بلند پایه حزب الله لبنان در قتل حریری ارائه داد.

بازپرسان دادگاه سازمان ملل با سروان " ویسام عید " ملاقات کردند و پی بردند که یک تلفن ماهواره ای نشان می دهد که حزب الله لبنان در قتل حریری نقش داشته است، ازاین تلفن در یک عملیات مشابه دیگر نیزاستفاده شده بود. بررسی این تلفن ماهواره ازارتباط میان سرهنگ " ویسام ال حسن " رئیس گروه حفاظت رفیق حریری و رهبران حزب الله پرده برداشت.

یک یادداشت داخلی دادگاه سازمان ملل به بیرون درز کرد و سر از یک کانال تلویزیونی کانادایی " SRC" در آورد، در این یادداشت گفته شده بود که سرهنگ " ال حسن "  که بنظر میرسیده هنگام انفجار به همراه حریری بوده باشد یک مدرک جعلی به بازپرسان ارائه داده است، او در روز انفجار چندین بار به "حسین خلیل " شماره دو حزب الله تلفن کرده است.

بررسی لیست های تلفن ماهواره ای نشان داد که " خلیل " به " وافیق صفا " مسئول حفاظت حزب الله تلفن کرده است. " وافیق صفا " از سوی دادگاه متهم شده که یکی از اعضای کلیدی قتل حریری می باشد.

مسئولین فرانسوی دادگاه، این ارتباط را برای نخستین بار هنگام بررسی قتل " سمیر کثیر" روزنامه نگار لبنانی- فرانسوی کشف کردند، این روزنامه نگار چهار ماه پس از قتل حریری در یک انفجار مشابه کشته شد.

یک منبع فرانسوی نزدیک به دادگاه به نیوز مکس گفت : « مردی که این تلفن ماهواره ای را خریده و در دو قتل از آن استفاده کرده است  از اعضای حزب الله لبنان و در ارتباط مستقیم با نیروی قدس سپاه پاسداران حکومت اسلامی بوده است».

 

سیزدهم آذر- چهارم دسامبر 2010


December 5th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی